Mioara PITUȚ
1. Ce studii ați absolvit în cadrul Facultății de Studii Europene? (licență, master, anul absolvirii)
Am absolvit Facultatea de Studii Europene, programul de licență, specializarea Studii europene, în anul 2000.
În anul universitar 2000/2001, am urmat programul de Master în Științe Politice: Înțelegerea Europei „Cultură politică, geostrategie, identități” și Diplomă de Studii Aprofundate „Construcția europeană modernă”, Universitatea din Marne-la-Vallée, Franța, în co-tutelă cu Facultatea de Studii Europene, și programul de Studii Multiculturale (Studii postuniversitare specializate), tot la Facultatea de Studii Europene.
2. Ce rută de carieră ați urmat după finalizarea studiilor? Unde vă desfășurați activitatea și în ce domeniu? Are legătură cu studiile urmate?
După absolvire, am lucrat timp de 5 ani în administrația locală (Prefectura Bihor și apoi, Consiliul Județean Bihor, la Serviciul Programe, prognoze, dezvoltare regională și integrare europeană).
Din aprilie 2006 sunt diplomat în Ministerul Afacerilor Externe (am intrat în Corpul diplomatic și consular al României prin concurs) și am parcurs treptat ierarhia diplomatică, având în prezent gradul de consilier diplomatic.
În MAE am gestionat dosare diverse în cadrul Departamentului Uniunea Europeană (relațiile cu Ungaria, MCV, extinderea UE) și al Departamentului Afaceri Globale (relațiile cu Algeria, Maroc și Tunisia). Am lucrat un an la Cabinetul Secretarului de stat pentru afaceri europene și am efectuat 2 misiuni în serviciul exterior, la Ambasadele României la Haga (4 ani) și la Paris (5 ani). Din mai 2021, lucrez la Ambasada României la Atena, fiind responsabilă de afaceri politice (politică externă, relații bilaterale), relații culturale și diplomație publică, relațiile cu comunitatea românească, comunicare.
Din câte știu, sunt singura din generația mea care lucrează efectiv în domeniu de la începutul activității profesionale, în urmă cu 20 de ani.
3. Care sunt pentru D-voastră cele mai importante trei caracteristici pentru a deveni profesionist într-un domeniu de activitate?
Este dificil de stabilit o ierarhie, însă din experiența de până acum, pot să spun că în mediul diplomatic sunt esențiale seriozitatea/implicarea, comunicarea/deschiderea față de ceilalți și flexibilitatea/capacitatea de adaptare.
4. Învățați din succes sau din eșec?
Cred că se pot învăța multe din succes, întrucât la capătul fiecărui drum parcurs cu bine există ceva de ameliorat sau de transmis mai departe. Prin urmare, încerc ca din fiecare experiență pozitivă să rețin ceva ce mă poate ajuta în continuare. De exemplu, una din lecțiile învățate prin experiența Sezonului România-Franța, un proiect major și de succes la care am avut privilegiul să lucrez încă de la început, timp de 4 ani, este că trebuie creat reflexul informării tuturor celor implicați într-un eveniment, chiar dacă nu sunt vizați direct. Cu cât sunt mai mulți la curent în legătură cu evoluția unui proiect, cu atât este mai certă finalizarea lui în termeni optimi.
5. Ce pasiuni aveți? Aveți timp pentru ele?
Un echilibru între viața profesională și cea privată este obligatoriu, deși nu de puține ori aceasta poate fi o adevărată provocare. Din fericire, profesia însăși îmi este mai mult de atât, este o vocație. În plus, îmi permite accesul la activități care țin de preocupările mele curente, precum călătoriile și evenimentele culturale (expoziții de artă, spectacole, concerte, filme, prezentări de carte etc.).
6. Ce le-ați spune studenților? un sfat/o recomandare de carte/film/un motto după care vă ghidați/o personalitate care vă inspiră.
Am căutat să îmi descopăr și să își urmez propriul drum, însă câteva „învățături” ar fi: să nu uiți de unde ai plecat, să fii onest, să fii mulțumit cu și de ceea ce faci, să fii interesat de tot în jurul tău, să înveți mereu ceva nou, să te bucuri, să fii tu.
Din parcursul meu, am învățat că este adevărat că „omul sfințește locul”. Și atunci, dacă ar fi să aleg un motto, m-aș opri la cuvintele lui Nicolae Titulescu: „Și chiar de nu voi fi un far, ci o candelă, ajunge. Și chiar de nu voi fi nici candelă, tot ajunge, fiindcă m-am străduit să aprind lumina”.
Studenților le spun că au parte acum de mult mai multe oportunități decât generațiile anterioare și le doresc să aibă înțelepciunea să le valorifice, spre propria lor dezvoltare. La finalul studiilor nu vor fi neapărat mari cunoscători într-un domeniu atât de vast și dinamic precum cel al studiilor europene, însă această trecere prin școală le va deschide orizonturi, le va deschide mintea și sufletul.