Debate

INTROREGULAMENTformate și documentareSUBIECTENext SessionFAQ, Info, Contact

Clubul de debate al Facultății de Studii Europene funcționează după sistemele clasice sau mixte de debate, conform unui REGULAMENT publicat aici.

[DE REGULĂ] Întrunirile au loc de două ori pe lună, într-a doua și a patra zi de marți, în sala ICE, de la ora 17.00 și au durata de (maximum) două ore. E posibil ca orarul să fie schimbat în funcție de necesități, modificările vor fi anunțate în avans pe această pagină, la secțiune NEXT SESSION.

În cadrul întâlnirilor periodice bilunare vor fi atinse una sau două teme, dintre cele selectate în prealabil și afișate aici, la secțiunea SUBIECTE.

Scop:

  • Documentarea și expunerea unor probleme
  • Buna cunoaștere a temelor importante din spațiul public și politic
  • Capacitatea de a argumenta și duce la capăt o idee susținută
  • Pregătirea pentru participarea la competiții de gen, evenimente publice etc.

Participanții la dezbatere, „combatanți” și audiență pot fi membrii clubului din cadrul FSE (studenți la orice nivel, cadre didactice, cercetători etc) și invitați ai acestora.

„Combatanții” sunt selectați preponderent dintre membrii activi ai clubului, pe baza unei înscrieri prealabile (formal, prin e-mail, sau altă formă de comunicare): ATENȚIE: Aderarea la dezbaterea activă nu presupune cunoașterea temei și indicarea unei orientări (Pro, sau Contra) după enunțarea acesteia!

Dezbaterea are un moderator, din staff-ul clubului, sau membrii cu vechime, prin delegare.

Formatele de debate vor fi alese dintre cele uzuale în mediul academic dar și în policy-making (eg. British Parliamentary) – adaptate la specificul studențesc și scopurilor propuse.

Cod de conduită, etică și reguli de funcționare:

  • Subictele sunt alese de către moderator, dintr-un set de subiecte propuse și afișate în această pagină, la secțiunea SUBIECTE. Propunerile pentru noi subiecte pot fi  făcute și de către aderenți, respectând cutumele cu privire la acestea:
    • formularea clară, neechivocă, sub formă de mențiune
    • o descriere concisă a oportunității (max 500 de semne, fără a indica argumente pro și contra moțiunii)
  •  Colegii care doresc să participe activ la dezbatere (într-una dintre cele două echipe) se autopropun în prealabil către moderatori. Membrii fiecărei echipe  (pro, contra) sunt selectați înainte de fiecare sesiune și anunțați
  • Subiectul va fi anunțat echipelor doar înaintea debutului dezbaterii, fiind prevăzut un timp pentru pregătire, conform formatului propus (de regulă 10-15 minute)
  • Pentru buna desfășurare se va adera strict la format, vorbitorii nefiind întrerupți sub nicio formă înafara formatului
  • Se vor folosi un limbaj și ton profesional și o conduită elegantă
  • Sunt strict interzise atacul la persoană, grup advers etc.,
  • Folosirea de argumente false, inducerea în eroare etc. sunt monitorizate și pot fi sancționate

IMPORTANT:

– Convingerile personale asupra subiectului în discuție nu au nicio relevanță în debate! Contează enunțul, puterea de argumentație, logica, retorica și combativitatea. (Personalizarea opiniei, poate crea dezavantaje echipei sau vorbitorului). Arbitrii și publicul care votează va urmări, la rândul lui, exact aceste aspecte!

– Pozitia pe care o reprezenintă echipa trebuie susținută cu argumente solide, bazate și pe foarte buna cunoaștere a subiectului. Este urmărită atât documentarea, cât și forța argumentului și felul în care acesta e prezentat.

– Acolo unde este cazul, echipele vor avea pregătită indicarea surselor de documentare pe care le-au folosit, dacă sunt invocate cu putere de argument texte din surse terțe, necunoscute de echipa adversă, public sau moderatori și sunt solicitate.

– Invocarea „notorietății” unor noțiuni (în sensul de „este general cunoscut”, „este de bun simț” etc.) va fi monitorizată și sancționată de moderatori dacă este folosită abuziv în argumentație.

Dezbatere-Oratorie-si-Retorica (manualul ARDOR – PDF)

Rebuttal cheat-sheet

A Guide to Parliamentary Debate: the Rules of Parliamentary Debate

A Guide to Parliamentary Debate: the Speeches and Their Responsibilities

A Guide to Parliamentary Debate: Judging

British_Parliamentary

American_Parliamentary

 

REBUTTAL DEBATE

Cum funcționează rebuttal debate:

  • Este prezentată o declarație pe o tematică de interes (moțiune), o sesiune debate constând în confruntarea a două echipe:
    • Echipa „PRO” moțiune (afirmativă)
    • Echipa „CONTRA” moțiune (respingere)
  • Moțiunea este enunțată cu zece (10) minute înainte de debutul dezbaterii, fiind unul dintre subiectele pendinte, anunțate aici – echipele au acest timp pentru documentare și pregătirea argumentației.
  • Echipele se formează pe baza opțiunilor, sau ad-hoc, prin completare pe loc dintre cei care și-au manifestat interesul de a participa
  • Fiecare echipă este formată din patru persoane (trei vorbitori și un coordonator), vorbitorii luând cuvântul pe rând, conform desfășurătorului de mai jos. Coordonatorul echipei are rolul de a asigura urmărirea scopului propus, ajustarea intervențiilor membrilor echipei, adaptarea la evoluția procesului, încadrarea în timp etc. (În cazul în care nu este posibilă formare de echipe de patru, se renunță la coordonator, unul dintre membri preluând aceste atribuții).
  • Membrii activi, dar și susținători externi care nu participă efectiv la dezbatere formează publicul, care asistă la dezbatere și, la final, stabilește prin vot deschis cu majoritate simplă:
    • echipa câștigătoare – echipa care a convins
    • desemnează persoana cu cea mai bună retorică
    • desemnează persoana cu cea mai bună argumentare
  • Discuția este moderată, moderatorul având rolul de a forța încadrarea strictă la:
    • temă
    • timp
    • regulile dezbaterii

Cum decurge o sesiune:

  • Primul vorbitor al echipei PRO prezintă argumentele în favoarea moțiunii – 4 minute
  • Primul vorbitor al echipei CONTRA prezintă argumentele opuse moțiunii – 4 minute
  • Al doilea vorbitor PRO prezintă noi argumente în favoarea moțiunii, identifică contradicțiile și răspunde eventualelor întrebări ridicate de primul vorbitor CONTRA – 4 minute
  • Al doilea vorbitor CONTRA prezintă noi argumente opuse moțiunii, identifică contradicțiile și răspunde eventualelor întrebări ridicate de vorbitorii PRO – 4 minute
  • Scurtă pauză pentru pregătirea argumentelor finale – 4 minute
  • Echipa CONTRA, vorbitorul 3, își începe pledoaria finală pentru respingerea moțiunii, prin susținerea argumentelor prezentate de coechipieri și respingerea celor invocate de opoziție, fără a aduce informații noi față de cele deja prezentate – 3 minute
  • Echipa PRO, vorbitorul 3, își începe pledoaria finală pentru adoptarea moțiunii, prin susținerea argumentelor prezentate de coechipieri și respingerea celor invocate de opoziție, fără a aduce informații noi față de cele deja prezentate – 3 minute
  • Urmează votul final al publicului pe cele trei direcții indicate
  • Sumarizare și debriefing – moderatori – 2-3 minute
  • Sesiune Q&A – membrii audienței pun întrebări și contintribuie cu propriile păreri despre argumentele prezentate și subiectul în sine – 5-6 minute

Exemple:

– Guvernul trebuie să încurajeze respectarea de către companii a unui anumit procent de funcții de conducere rezervate femeilor

– Mai este de actualitate pensionarea la 65 de ani?

– Trebuie impusă o taxă auto pentru protejarea mediului

-Ar trebui instituit un control asupra internetului

 

etc.

T.B.A.

Doritorii sunt invitați să se înscrie folosind adresa de e-mail debate.euro@ubbcluj.ro precizând numele, anul, specializarea și eventuala experiență anterioară în debate. Vă vom ține la curent refreitor la proxima sesiune.

Doritorii sunt invitați să se înscrie folosind adresa de e-mail de mai jos, precizând numele, anul, specializarea și eventuala experiență anterioară în debate. Vă vom ține la curent refreitor la proxima sesiune.

E-mail: debate.euro@ubbcluj.ro

— info & regulament debta Club Debate FSE —

in curand

E-mail: debate.euro@ubbcluj.ro

 

evenimente